ZARZĄDZANIE PRZEZ JAKOŚĆ (ZPJ)
Jarosław Sikorski

2. Wdrażanie systemów zapewnienia jakości
(normy ISO 9000)

 

Spis treści:

 
  1. Organizacja procesu zmian 5. Model uwarunkowań 9. Nakładane wymagania  
  2. Zmiany w kulturze pracy 6. Wskazania w obszarach objętych zmianami 10. Zakres wymagań  
  3. Wykorzystanie technik i narzędzi 7. Normalizacja wymagań (ISO 9000) 11. Wybór modelu  
  4. Ocena postępów 8. Struktura norm ISO 9000 12. Struktura systemu jakości  

Obszary działania przy wdrażaniu systemu zapewnienia jakości:

[spis treści]

1. Organizacja procesu zmian
poszukiwanie motywacji do rozpoczęcia procesu poprawy
opracowanie strategii postępowania w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa
stworzenie niezbędnej infrastruktury
wytyczenie kierunku postępowania, który pozwoli wyróżnić przedsiębiorstwo na rynku w coraz bardziej złożonym i konkurencyjnym otoczeniu
zapewnienie zaangażowania ze strony naczelnego kierownictwa firmy, które powinno przyjąć w procesie zmian rolę przywódczą
rozwinięcie efektywnych mechanizmów komunikacji (szczególnie ważne gdy przedsiębiorstwo posiada dużą liczbę rozproszonych jednostek - okręgów, zakładów, oddziałów, ekspozytur)

 

[spis treści]

2. Zmiany w kulturze pracy
towarzyszą raczej postępującemu procesowi, a nie są warunkiem jego prowadzenia
są w opinii wszystkich autorytetów ZPJ niezbędnym elementem poprawy jakości
zależą od efektywnego wykorzystywania narzędzi i technik zarządzania jakością
mają związek z uzyskiwaniem certyfikatów zgodności z normami ISO 9000
bardzo zależą od atmosfery współpracy i poczucia współodpowiedzialności (praca zespołowa)
prowadzą do powszechnego zaangażowania i świadomości zasad ZPJ
postępują bardzo powoli i małymi krokami - złe nawyki wracają bardzo łatwo

 

[spis treści]

3. Wykorzystanie technik i narzędzi zarządzania jakością
mają wpływ zarówno na "techniczny" aspekt jakości (znajomość produktów, systemy operacyjne itd.) jak i na "funkcjonalny" (zachowania pracowników, ich postępowanie i wygląd)
możliwość wykorzystania w sektorze usług technik powszechnie stosowanych w przemysłach wytwórczych: statystyczne metody sterowania jakością ("7 wspaniałych narzędzi"), technika funkcjonalnego rozpisania jakości (QFD), FMEA i inne (nowe pole zastosowań o dużych potencjalnych możliwościach)
normy ISO 9000 zawierają wskazania w zakresie wykorzystania narzędzi statystycznych
niezbędnym składnikiem procesu poprawy jakości są szkolenia, które zwiększają świadomość celu i dostarczają narzędzi do jego osiągnięcia
programy szkoleń muszą być zróżnicowane i dostosowane do potrzeb różnych grup pracowników i aktualnego etapu procesu poprawy jakości

 

[spis treści]

4. Ocena postępów i zapewnianie sprzężeń zwrotnych
należy zacząć od sformułowania powszechnie akceptowanej w całym przedsiębiorstwie definicji "wysokiej jakości" - powinna być ona zbudowana wokół wymagań klienta i stopnia ich spełnienia
miary jakościowe i ilościowe muszą towarzyszyć procesowi zmian, choć czasem trudno jest oceniać jakość np. w sektorze usług
dokonywanie ocen pozwala podtrzymywać motywację pracowników i zwiększać zaangażowanie całej organizacji w poprawę jakości
ważną miarą są koszty jakości (właściwie rozpoznane, sklasyfikowane i oszacowane)
wiele standardów postępowania może zostać określonych w oparciu o koszty jakości
cenne jest uzyskanie punktów odniesienia w postaci ocen działalności firm konkurencyjnych - najlepsza praktyka w branży
niezbędne jest upowszechnianie wiadomości o sukcesach (źródło dodatkowej motywacji)
wyróżniające się jednostki i zespoły musi spotykać uznanie i nagroda
premiowanie osiągnięć w podnoszeniu jakości powinno być wbudowane w zakładowy system oceny i rozwoju pracowników
wskazane jest opracowanie nowego, sformalizowanego programu nagradzania i wyróżniania zespołów przyczyniających się do poprawy jakości

[spis treści]

5. Model uwarunkowań w procesie zmian


 

[spis treści]

6. Wskazania dla obszarów objętych zmianami
   
6.1. Wskazania w zakresie organizacji procesu poprawy jakości
potrzebna jest długoterminowa strategia sterowania procesem zmian
należy wyraźnie określić fazy procesu i mierzyć postęp na każdym jego etapie
trzeba stworzyć centralny zasób wiedzy i doświadczenia w zakresie koncepcji, pojęć i metod ZPJ (szczególnie ważne w warunkach rozproszenia struktury organizacyjnej)
w ramach procesu zmian należy doprowadzić do przejęcia odpowiedzialności za poprawę jakości przez lokalne zespoły i ich przywódców
ważne jest wytworzenie na zewnątrz pozytywnego obrazu firmy jako dostarczyciela produktów lub usług wysokiej jakości - wzmaga to wewnętrzną motywację i pozytywnie wpływa na świadomość klientów i pracowników
 

[spis treści]

6.2. Wskazania w zakresie zmian w kulturze pracy
ZPJ wymaga wprowadzenia i zaakceptowania zmian zachodzących w pojedynczych pracownikach i w całej organizacji - zadanie trudne i długofalowe
niezbędnym składnikiem procesu zmian w kulturze pracy jest widoczne (demonstrowane codziennie) wsparcie, zaangażowanie i przywództwo naczelnego kierownictwa
zespoły poprawy jakości i koła jakości mogą być doskonała formą uzyskiwania wysokiego stopnia zaangażowania pracowników, szczególnie na niższych szczeblach organizacji
warunkiem odniesienia sukcesu na drodze zmian kultury organizacji jest czytelne określenie współzależności pomiędzy wszystkimi rodzajami podejmowanych w przedsiębiorstwie działań
 

[spis treści]

6.3. Wskazania w zakresie stosowanych systemów i technik zapewnienia jakości
sektor usług jest także dobrym obszarem dla zastosowania licznych technik zapewnienia jakości wypracowanych w przemyśle produkcyjnym
szkolenia w zakresie systemów i technik są niezbędną częścią składową procesu poprawy jakości i należy opracować formalny ich program
systemy i procedury jakości muszą znaleźć swoje miejsce także w sektorze usług - uzyskiwanie zgodności z normami ISO 9000
 

[spis treści]

6.4. Wskazania w zakresie miar jakości i ich pozytywnego wykorzystania (sprzężenia zwrotne)
trzeba wprowadzać miary i wskaźniki, za pomocą których można oceniać realizację zadań postawionych w zakresie poprawy jakości i wskazywać następne działania do podjęcia
definicja "jakości" produktu lub usługi i jej znaczenie dla przedsiębiorstwa muszą być dokładnie określone, uzgodnione i rozpowszechnione w całej organizacji
rozgłaszanie i świętowanie sukcesów w poprawie jakości usług ma ważkie znaczenie dla podtrzymywania zaangażowania w proces zmian

 

[spis treści]

7. Normalizacja wymagań stawianych systemom zapewnienia jakości
   
1987 Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (International Standard Organisation) wydała serię dokumentów dotyczących systemów zapewnienia jakości:
  ISO 9000 Norma dotycząca zarządzania jakością i zapewnienia jakości. Wytyczne wyboru i stosowania
  ISO 9001 Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w projektowaniu, pracach rozwojowych, produkcji, instalowaniu i serwisie
  ISO 9002 Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w produkcji, instalowaniu i serwisie
  ISO 9003 Systemy jakości. Model zapewnienia jakości w kontroli badaniach końcowych
  ISO 9004 Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości. Wytyczne
  ISO 8402 Terminologia jakości
 
1987 EWG i EFTA przyjęły zapisy ISO jako normy europejskie o symbolu EN 29000
   
1993 Polska przyjęła zapisy ISO do krajowego systemu normalizacji jako PN-EN 29000, zmienione później na PN-ISO 9000
 
Normy PN-ISO 9000 określają wymagania stawiane systemom zapewnienia powtarzalnej jakości produktów i usług poprzez zarządzanie jakością we wszystkich obszarach organizacyjnych przedsiębiorstwa

8. Struktura serii norm PN-ISO 9000 (wyd. 2000)

[spis treści]

(w przygotowaniu)


 

[spis treści]

9. Zgodnie z normami serii ISO 9000 przedsiębiorstwo powinno:  
określić cele i sformułować politykę jakości  
stworzyć przejrzystą organizację w zakresie zarządzania jakością  
opracować system dokumentacji i zbierania danych  
prowadzić regularne inspekcje (audity) wewnętrzne  
stworzyć system zarządzania dokumentami (aktualizacja)  
stworzyć możliwość pełnej identyfikacji działań i odpowiedzialności  
wprowadzić system wykrywania anomalii i redukowania ryzyka błędu  
panować nad wszystkimi procesami wchodzącymi w zakres modelu funkcjonalnego systemu jakości  

   

[spis treści]

10. Wymagania norm ISO 9000 formułowane w odniesieniu do systemu zapewnienia jakości obejmują:
 

(w przygotowaniu)

 

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

   

[spis treści]

11. Wybór modelu systemu jakości zależy od:

(w przygotowaniu)

 
   
   
 

Normy serii ISO 9000 mogą być wdrażane w każdej dziedzinie działalności!

     

PRODUKT = WYNIK DZIAŁAŃ LUB PROCESÓW

Zatem PRODUKT to:
wyrób materialny (przedmiot, dokument)  
wyrób niematerialny (program komputerowy, projekt, porada)  
działanie lub proces (świadczenie usługi)  

[spis treści]

12. Poziomy systemu jakości


Tę stronę czytano razy

Materiały
dydaktyczne